Het Rosa Ensemble (Rosa) staat al 25 jaar voor een mix van muziek en theater, licht en serieus, akoestisch en elektronisch, traditioneel en experimenteel, klassiek en pop. Muziek van Rosa is speels, spannend, theatraal en avontuurlijk, maar soms ook vreemd, weerbarstig en ongrijpbaar. Als een kameleon kan Rosa van kleur verschieten: van hedendaagse muziek, tot ambient en pop. Van veel decibels tot verstilde muziek. Net zo divers zijn de locaties waar Rosa neerstrijkt voor een voorstelling: van operahuis tot schoenendoos en een enkele pijpenla.
Rosa is voortdurend in beweging, maakt muziek en muziektheater, videoclips en filmprojecten, geeft voorstellingen en concerten en produceert CD’s en composities.
De groep flirtte onder andere met moderne dansmuziek (Platotectonics, 2001), ambient music (Music for Supermarkets, 2003), rockmuziek (Selling Hoovers in Mojave, met Hans Dagelet, 2004-2005), popmuziek (Vaandragers, met Spinvis, 2006 ; Soselo in Siberia met Eefje de Visser, 2014 en Peloton, 2015), cabaret (De Kellner en de Levenden, met Jan Jaap van der Wal, 2010), pseudowetenschap (Akasha – a brief theatre of everything, 2016) en hoorspelen (De Deense Detective, 2017).
Of je het nou “poppy” kunstmuziek of kunstzinnige popmuziek noemt, Rosa is niet voor één gat te vangen; voor wie van avontuurlijke muziek houdt, klonk eclectisch zelden zo vanzelfsprekend.