supeRRosa

In 10 repetities heeft de groep van 8 gewerkt aan materiaal met als doelstelling een fusie te smeden tussen de vernieuwende muziek van het Rosa Ensemble en de, voornamelijk Syrische, muzikale achtergrond van de gastmusici. De repetities startten met kleine elementjes muzikaal materiaal die door iedereen werden aangedragen. Een melodie, een ritmische cel of een tekst. Gedurende de werkperiode werden van deze bouwstenen composities gemaakt waar iedereen een aandeel in heeft gekregen.

‘We leerden elkaar het materiaal aan en bespraken de essentiële Syrische elementen zoals toonladders met verlaagde terts en septiem, die niet op een piano gespeeld kunnen worden maar wel op gitaar en contrabas. Of een typische Rosa techniek zoals polyritmiek waarin verschillende maatsoorten over elkaar heen gelegd worden, iets wat in de Syrische muziek dan weer niet voor komt. Gedurende de repetities kreeg iedereen nieuwe dingen aangeleerd, we leerden elkaar kennen, we leerden iets over elkaars cultuur en muziekbeoefening. We leerden zelfs een beetje Arabisch en Aramees. Er werd tijdens de recepties Arabisch, Nederlands en Engels gesproken. Geen enkele keer ging de discussie over hun vluchtelingschap en hun geschiedenis in Syrië. Op dag 1 hebben we met elkaar afgesproken dat we muzikanten onder elkaar zijn, supeRRosa is nadrukkelijk geen participatie project. Het is een artistieke zoektocht naar nieuwe muziek, tussen twee culturen in.’ – Daniel Cross, Rosa Ensemble

Crew

supeRRosa bestaat voor de helft uit Rosa musici: Jeroen Kimman – gitaar, Peter Jessen – contrabas, basgitaar, Esther Mugambi – zang en teksten, Daniel Cross – percussie en elektronica, en voor de andere helft uit Syrische gastmusici: Nawras Taki – ud en zang, Ibrahim Khano – percussie, Ghaeth Amalgooth – klarinet, en de van oorsprong Spaanse componist/pianist Jonas Bisquert als moderator.

Raymond Dekker